Амортизатор – спеціальний пристрій, призначений для гасіння коливань та поглинання поштовхів під час їзди. Його основне завдання – забезпечити хороше зчеплення колеса з дорогою, щоб за будь-яких дорожніх умов водій не втрачав контроль над поведінкою транспортного засобу.
Але нічого вічного немає, і будь-яка деталь з часом може зношуватися, втрачаючи свої властивості, стійки амортизатора – не виняток. Заміна представленого елемента – це не найскладніший і не дуже дорогий процес, навіть якщо йдеться про дорогі автомобілі. Однак, якщо підійти до цього питання з іншого боку, то ситуація інакше. Йдеться про вартість самої деталі, і що дорожча машина, то вища ціна амортизатора.
Іноді ціна ремонту – просто суть копійки на тлі вартості деталі. Вважається, що для підвіски буде краще, якщо міняти відразу обидва елементи, але тоді ціна подвоюється. У нашій статті ми поговоримо про те, як можна заощадити. Адже іноді якісний ремонт кращий за нові, навіть оригінальні деталі.
Найпоширеніші поломки
Якщо автомобіль експлуатується досить довго і власник не забезпечував йому належного догляду, через деякий проміжок часу, машина може давати неприємні сюрпризи. Однією з них є різні поломки амортизаторів. Це загрожує збільшенням гальмівного шляху, швидким зносом ходової та зниженням керованості автомобіля.
Давайте розглянемо найпоширеніші поломки, з якими стикаються автолюбителі. Найчастіше серед несправностей трапляється витік рідини внаслідок пошкодження сальника. На це є кілька причин. Основна з них – ndash; тертя. Це може статися, як наслідок природного зносу. Однак не рідкісні випадки, коли деталь починає текти, не прослуживши й половини заявленого виробником часу.
Найчастіше виною цьому зимові морози, коли водій виїжджає з гаража, йде у справах та залишає авто на вулиці на кілька годин. На штоку внаслідок різкого охолодження утворюється крижана кірка. Ці крупинки льоду можуть порвати сальник, також негативно впливає на нього потрапляння пилу та бруду.
Друга проблема – напрямні втулки. Якщо сам шток більш-менш довговічний, то втулка, якою він рухається, може швидше зношуватися внаслідок ударних навантажень. Розбита втулка стає небезпечною при керуванні, тому потрібно вчасно звертати увагу на її стан. Втулки можна замінити, але тільки якщо це передбачено конструкцією амортизатора.
Найбільше «живучими» вважаються клапани поршня, тому що ламатися по суті нема чому. Однак трапляється, що через пробитий сальник або втулку всередину деталі може потрапляти бруд. Саме це і завдає незручностей. Клапан може прилягати нещільно, він починає хитатися, що впливає на хід відбою або стиснення.
Всередині амортизатора може потрапляти повітря або газ. Якщо це сталося, водій почує удари збоку амортизатора, що працює. Вони виникають у той момент, коли повітря проходить крізь клапан і потрапляє всередину поршня. Представлену проблему важливо усувати відразу, інакше робоча рідина може спінитися, постраждають демпферні властивості, а поверхні, схильні до тертя, почнуть зношуватися в рази швидше. У двотрубних амортизаторів виходить з ладу донний клапан. Він відповідає за перебіг стиснення.
Що стосується поршня, то швидше зношується кільце ущільнювача, ніж він сам. Рідко виходить з ладу та циліндр.
Серед автолюбителів існує думка, що у транспортного засобу, що їздив рівними та якісними трасами, амортизатори знаходяться в повному порядку. Відтак вони можуть спокійно відходити ще кілька тисяч кілометрів. Тобто після покупки б/у авто, стійками можна не займатися. Однак це помилкова думка. Як показує практика, амортизатори і на добрих дорогах, і на наших вибоїнах потрібно міняти з однаковою періодичністю. Просто рівень зношування при заміні у них буде різним. Якщо у нас страждають сальники та втулки, то в Європі від навантажень стирається шток.
Діагностика амортизаторів
Те, що амортизаційні стійки мають несправності, можна дізнатися навіть самостійно. Потрібно хитнути машину і, якщо вона починає вагатися, немов пливе хвилями, це відразу говорить про явні проблеми. Вказувати на несправності із сальником можуть потіки робочої рідини, які можна помітити навіть при простому візуальному огляді.
Визначити наявність механічних пошкоджень можна під час їзди. Про них говорить погіршення плавності входження в поворот, збільшений гальмівний шлях, погана керованість авто. Під час руху в салоні може бути чути легке постукування. Однак, якщо видимих причин виходу стійки з ладу немає, а транспортний засіб все одно поводиться незвичайно, варто подумати про візит до майстра.
Кваліфікований фахівець з великим досвідом навіть візуально зможе визначити проблему, але найчастіше застосовується спеціальний стенд з ензодатчиками. Діагностика відбувається в кілька етапів:
- Спершу майстри знімають амортизатори з автомобіля.
- Потім вони монтують деталь на стенд. Корпус закріплюється на рухомій частині, а шток – на плиті з датчиками.
- Пристрій повторює рухи, характерні для амортизатора, переміщуючи елемент з різною швидкістю.
- Датчик у цей момент дозволяє створити графік жорсткості амортизатора за різних режимів експлуатації.
Людина, яка займається амортизаційними стійками тривалий час, знає, яким має бути малюнок амортизатора, у якого все гаразд. Якщо фахівець помітить на ньому сильні стрибки чи різкі перепади, він зможе зрозуміти, у чому причина поломки та визначити хід ремонтних робіт.
Особливості ремонту стійки
Якщо стан пристрою вказує на наявність проблеми, він потрапляє в ремонтний цех і підлягає розбиранню. Це не завжди буде легко, тому що зараз більшість амортизаторів ідуть завальцованими або завареними. Раніше деталь випускалася у розбірному варіанті. У наш час це стало не вигідно, оскільки виробникам краще, щоб ви купили новий виріб, а не лагодили старий.
Після розбирання, незалежно від причин поломки, майстер проводить заміну конструкційних елементів (ущільнювальних кілець поршня, сальника та тефлонових кілець втулки). Повністю замінюється і закачена у деталь рідина. Якщо шток уражений корозійними процесами, його також змінюють, тому що відшліфувати його не можна, як, скажімо, блок циліндрів. Якщо поразка зовсім невелика, то поверхня штока полірують спеціальною пастою. Іноді буває навіть простіше і дешевше самостійно виточити новий шток, ніж замовляти його.
Якщо під клапани потрапив бруд і вони перестали щільно прилягати, позбутися цього можна простим промиванням з подальшим контролем поверхні. У разі проблем із донним клапаном він підлягає заміні.
Перевагами ремонту амортизаторів вважається не тільки те, що він обходиться дешевше за встановлення нових деталей, а й наявність усіх потрібних комплектуючих та ремкомплектів, у них браку немає.
Також немає якихось чітких вказівок щодо застосування рідини. Використовувати можна різну, ідеальну, як таку, поки що ні.
Важка позитивна особливість ремонту стійок – можливість незначного переналаштування характеристик амортизатора. Були випадки, коли внаслідок переналаштування елемента власники машин отримували комфортну підвіску порівняно дешево.
З огляду на побажання клієнта, можна зробити амортизаційну стійку регульованою. Це досягається шляхом встановлення кришечки із золотником. Водій зможе трохи змінювати жорсткість стиснення або відбою шляхом регулювання тиску газу.
Що відбувається після ремонту?
По завершенні всіх реставраційних заходів амортизатор складають в єдину систему. Його вже не роблять назад нерозбірним, у цьому немає сенсу. Тому частину старого корпусу зрізають, а на його місці наварюють нову, з більш товстими стінками, але того ж розміру. Це потрібно, щоб нарізати різьблення.
Зробити шов більш міцним та довговічним майстрам допомагає ще один стенд, тільки для зварювальних робіт. Закінчується складання установкою спеціальної гайки, що закріплює.
Далі в амортизатор заправляється робоча рідина та газ. Це дозволяє зробити газовий затвор. Для двотрубних стояків майстра застосовують додатковий спеціальний перехідник. Він встановлюється над штоком і необхідний розширення кромок сальника.
Для однотрубних конструкцій майстри виготовляють спеціальну кришку із золотником, її потім встановлюють у корпус. Ще недавно існували моделі, в яких заповнити трубник можна було, не втручаючись у конструкцію амортизатора. Однотрубна, розбірна деталь була справжньою знахідкою для фахівця, але вони вже практично не зустрічаються.
Після складання відремонтованої стійки та її заправлення газом, деталь знову відправляють на діагностичний стенд. Це робиться з метою перевірки чи фахівець зробив правильно. Якщо намальований за допомогою датчиків графік нормальний, без стрибків, віддають стійку власнику автомобіля. За бажанням замовника корпус виробу можна пофарбувати у чорний колір.
На який орієнтовний термін можна відновити ресурс амортизатора після ремонту?
Головне питання, яке хвилює автолюбителів, – чи відновиться ресурс стійки після ремонту. В середньому рекомендується змінювати амортизаційні стійки приблизно через 70 ndash; 100 тисяч кілометрів, однак статистика станцій техобслуговування показує, що на наших дорогах ресурс зменшується до 60 ndash; 80 тисяч. Цей показник залежить від навантажень, умов експлуатації автомобіля та манери їзди водія.
Так ось є дані, що ресурс двигуна внутрішнього згоряння після капітального ремонту можна відновити тільки на 70 – 80 відсотків. У випадку зі стійками майстри запевняють, що їхній ресурс стає таким самим, як і у нової деталі.
Більшість виробників гарантують новим амортизаторам справність протягом року. Хороші сервісні центри, де стійками займаються кваліфіковані фахівці, дають таку саму гарантію і на відремонтовані запчастини.
Як бачите, необов'язково відразу бігти за новими амортизаційними стійками, тим більше, що їхня вартість може сильно вдарити по бюджету. У наш час досвідчені майстри успішно їх ремонтують та відновлюють. Відремонтований елемент потім функціонуватиме не гірше за новий і обійдеться дешевше. Вибір, ремонтувати виріб або придбати новий, природно, залишається за вами.
Пам'ятайте, що на амортизатори, як і на будь-яку іншу деталь, варто звертати увагу вчасно та за найменших підозр на відвідування фахівців. Адже від справності вашого авто залежить не лише комфорт водіння, а й ваша безпека на дорозі.
Якщо вам знадобився якісний ремонт або діагностика амортизаційних стояків, ви можете звернутися до компанії Pnevmax. Ми гарантуємо вам якісне, європейське обслуговування, тому що маємо необхідне обладнання. Якщо наші спеціалісти беруться за роботу, то роблять її завжди на найвищому рівні. Приходьте і переконайтеся в цьому самі. Будемо дуже раді бачити вас.